martedì 13 dicembre 2011

Angela's ashes Frank Mccourt...

Angela's ashes Frank Mccourt... hvem vet hvorfor valgte denne tittelen for hans første, intens og fantastiske romanen. Angela var hennes mor, skrøpelig kvinne, men på samme tid, sterke, og "hans" asken er de av peisen før som, i løpet av romanen, vi ser ofte gråte eller sigaretter som er hennes Trøsten og den eneste luksusen i et liv i motgang...




Det er vanskelig å finne ord verdig denne selvbiografisk Roman, i stand til å vekke mange følelser, jeg har lest to ganger, og ofte jeg åpner en side tilfeldig og jeg leste et sted... Bibliotekar som jeg rådet deg til å lese det hvis han er forelsket og nå anbefaler til alle!




Det er historien om barndom og oppvekst Frankie og hans familie, rett gjennom synspunkt av Frank-barn, stil, det er nesten alltid uformell og colloquial.


Franks foreldre er irsk, men han ble født i Amerika, da han var fire år gammel, men gå tilbake til Irland...


Det er en historie full av fattigdom, sult, sykdom, sorg og ydmykelse, men også ironi, kjærlighet, ønske om å leve og en fast idé, et håp som gir styrke til å gå på: gå tilbake til Amerika, landet for salgsmulighet.


Her er hvordan på den første siden av boken forfatteren forklarer sin historie:




"Tenker tilbake til min barndom, lurer jeg på hvordan jeg klarte å overleve. Selvfølgelig var det en ulykkelig barndom, ellers ville det være ingen smak. Men en ulykkelig barndommen er verre enn en irsk barndommen ulykkelig uansett, og en ulykkelig barndom og katolske er verre.


Folk rose eller klaget over woes LED i de første årene av livet hvis den finner overalt, men ikke noe kan sammenligne med den irske versjonen: fattigdom, alkoholholdige far chatty og god for ingenting; mor pia og derelict som groans av ild, prester andpust opp; de arrogante mesterne; de britiske og forferdelig tingene som har gjort oss lang for åtte hundre år...


Og deretter alle at fuktighet.




En spesielt kontroversiell figur, men ikke helt negativ ## av romanen er far til forfatter: glødende Patriot og alkoholholdige, tilbringer lønn eller arbeidsledighetstrygd i pub og etterlot familien i fortvilelse.




"Det er natt men [pappa] tvinger det samme meg og Malachy å stå opp ut av sengen. Har du lukt av alkohol på ham. På kjøkkenet pakke vi på oppmerksomhet. To amerikanske soldater, og vi må løfte oss at vi vil dø for Irland.


Ja, pappa, du. "




"Maestro sier det er en fantastisk ting å dø for tro og pappa sier det er en fantastisk ting å dø for Irland og deretter jeg lurer på hvis det er noen i verden som vi ønsket å bo".




Det er en dramatisk historie, men det faktum at det er «filtrert» gjennom øynene, ord og følelser av et barn med sin enkelhet og naiviteten more en fint dose av ironi, men som er av Frank nå voksen... # unngå at resultatet er en lang klagesang patetisk. I stedet... det er hjerteskjærende men gjør flytte og smil, ler, gråte og reflektere.


Kort sagt, er en må-lese bok

Nessun commento:

Posta un commento